Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Iskolakert

2015.11.04

 

tamop.jpgtamopjo.jpg

Beszámoló az elvégzett tevékenységekről: a TÁMOP-3.1.4. C-14-2015-0213 számú „Együtt könnyebb” – Legfőbb értékünk a tudásunk című pályázat keretében iskolánkban iskolakertet terveztünk.

Az elnyert támogatásból fedezhetők a szükséges eszközök egy része.
A tervezett főbb tevékenységek: az elvadult terület megtisztítása; talaj fellazítása; gyökerek kiásása; trágyázás; a terület megdolgozása kézi erővel és az ágyások kialakítása. Később sor kerül a szükséges tárolók elkészítésére: komposzt, esővíz, terménytárolás.
Az iskolakert, mint szabad tér az iskolai élet szerves része. A kertművelés oktatásának súlypontja elsősorban a gyakorlati munka, ezen keresztül válik érthetővé a gyerekek számára, hogy mit is kell és lehet tennünk a növények jó és kiegyensúlyozott fejlődéséért. A heti rendszerességgel végzett munka során az évjárás nagy ritmusai élhetők át.
Az esetenként nehéz fizikai munkák során a tanulók elsajátítják az alapvető kerti műveleteket, megtanulnak balesetmentesen bánni a szerszámokkal. Megtapasztalják, hogy a komposztálással hogyan növelhető a talaj termékenysége – ez a környezetvédelem alapja. Megismerik a kert élővilágát, miközben saját maguk termelnek zöldséget, gyümölcsöt, virágot.
A kertészet nem csupán egy különálló tantárgy a többi között, hanem sok

szállal kapcsolódik a történelemből, földrajzból, irodalomból tanultakhoz. Az igényes kerttervnél felhasználhatók a geometriában tanultak. Az ásványtani ismeretek jó alapot szolgáltatnak a talajvizsgálathoz, biológiából a szaporodás, növekedés, fejlődés fázisai, valamint az elfogyasztható növények táplálkozás-élettani szerepe játszik fontos szerepet. Ez a fajta „egybeszőttség” segít a gyerekeknek kapcsolódási pontokat találni, illetve egyre mélyebb tájékoztatást nyújt a kertben végzett tevékenység sokrétű összefüggéseiről.

 

A projekt célja:

Az iskolakert, virágoskert létesítésekor megfogalmaztuk a céljait. A cél természetesen az ismeretek átadása és a nevelés. Ezen belül több irányba el lehet indulni. Születtek már olyan kertek, melyeket az agrártörténet tanítására használtak. Előfordultak olyan iskolakertek is ahol a fő hangsúly a szabadidő hasznosítására került, de épült iskolakert árutermelésre, virágtermesztésre is. Ma alapvető cél inkább az ökológiai ismeretek elsajátítása, vagyis az élőlények és környezet kapcsolatainak vizsgálata. Emellett a tankert előteremti a biológia oktatás anyagát, a virágoskert fejleszti az esztétikai készséget. Manapság kezd újra divatba jönni konyhakerti gazdálkodás, egy iskolakert kiváló alapja lehet az otthon hasznosítható kertészkedési ismeretek átadására. Mindezen célokban a közös a szociális nevelés, a munka megszerettetése, értékteremtés. A közösen végzett munkaerősíti a gyerekek közötti jó kapcsolatot.

Tervezett- és főbb feladatok:

  • Zöldségek, palánták megismerése, mag felismerés, hagymaduggatás.
  • Ültetés, locsolás, virágos kert kialakítása.
  • Meglévő virágos kert ápolása.
  • Locsolás, kertgondozás, fűszernövények ültetése, virágoskert szépítése.
  • Kapálás, gyomlálás.
  • A termett zöldségek megnézése, megkóstolása, zöldség szüret.

 

 

Megvalósult:

  • az iskolakert kialakult, a gyerekek gondozták és ápolták
  • néhány betervezett növény sajnos nem hajtott ki, így azt a gyerekek csak képről vagy saját tapasztalatból ismerhették meg
  • sok növényünk kikelt, így az kóstolásra is került illetve megismerésre

 

Fejlesztett kompetenciák

  • társas kompetencia
  • önálló munkavégzésre serkentés
  • kommunikációs kompetencia
  • személyiség fejlesztés
  • mozgásos kompetencia

 

A foglalkozásokat heti rendszerességgel, szerdai napon, 2 órára terveztem. A célcsoport a 3. osztály 14 fővel és az 1. osztály 15 fővel. Feladatunk az iskola területén lévő virágoskertek rendbetétele, újabb virágágyások készítése, konyhakerti növényes kert kialakítása, fák, bokrok ültetése, karbantartása.

A tanulók elsőnek balesetvédelmi oktatáson vettek részt, ahol megtanulták, hogyan kell használni a kerti eszközöket. Megismerkedtek a kerti növényekkel, valamint virágos kerti növényekkel is. Megcsináltuk, kijelöltük és közösen kialakítottuk a kert helyét. Terepmunkát végeztünk. A gyerekek nagyon élvezték, és jó kedvvel vettek részt a kertrendezésen.